Hoe zorg je ervoor dat jouw berichten online goed worden gelezen? Om goed vindbaar te zijn in Google, heb je SEO teksten nodig. Dat zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Met deze teksten kom je hoger in de ranking van Google te staan en trek je meer klanten naar je website! Maar hoe schrijf je nou een goede SEO tekst? Wij geven je wat tips en helpen je er doorheen!
Google Search Console
Google Search Console ook wel SC genoemd geeft je inzicht in hoe zoekmachines jouw pagina bekijken en wat je er kan doen om jouw pagina te verbeteren. Het is helemaal gratis en niet lastig te gebruiken. Maar wat haal je hier precies voor informatie uit? Je koppelt jouw websites en SC kijkt naar jouw zoekopmaak, Google-index, zoekverkeer en crawlen. Wanneer hij dit heeft uitgelezen, zal hij gepaste tips geven wat jij kan verbeteren!
Website Structuur
Een overzichtelijke website structuur. Groepeer jouw teksten zet ze op verschillende pagina’s en kijk naar hoe alles makkelijk en snel te vinden is.
Meta description en url
De meta description en url is de tekst dat Google laat zien onder jouw titel, een korte omschrijving voor jouw webpagina. Google haalt hier veel informatie uit een weet zo waar jouw pagina over gaat. Deze mag 156 karakters lang zijn. Beschrijf hier dus goed en kort in wat jouw webpagina inhoud. Zorg dat je hier je call-to-action en Unique Selling Points vermeld. Zorg er voor dat ze uniek zijn want zo springt jouw website boven de andere websites uit.
De teksten
Jouw teksten bepalen natuurlijk waarom iemand jouw website bezoekt. Wanneer jouw website veel en nuttige informatie heeft zal Google hem veel sneller boven alle zoekresultaten tonen. Let daarom op je aantal zoekwoorden, als je hier te veel van gebruikt kan Google hem afstoten. Denk eraan dat je niet minder dan 300 woorden gebruikt, dan ziet Google het niet als een relevante tekst. Wanneer je je teksten schrijft, denk aan de titel, tussenkopjes en alinea’s. Hoe overzichtelijker het is hoe meer mensen blijven hangen om verder te lezen.
Backlinks
Backlinks naar je website. Doe aan linkruil met websites die relevant zijn voor jouw website. Wanneer Google ziet dat er veel naar jouw website gelinkt wordt zal hij dit beschouwen als pagina met goede en relevante informatie en zo dus sneller bovenaan de ranking plaatsen.
Afbeeldingen
Geef jouw afbeeldingen een korte en duidelijke beschrijving, die Google kan lezen. Ook hierop wordt jouw website gevonden.
Google Analytics
Google analystics is een dienst van Google, je kunt hiermee de statistieken en data gegevens van jouw website opvragen en bekijken. Het doel hiervan is om jou een duidelijk beeld te geven van het gedrag dat je bezoekers vertonen. Hoeveel mensen bezoeken jouw website? Wat voor mensen zijn dit? En waar komen ze vandaan?
Opmaak
Besteed als laatste aandacht aan je opmaak, niemand kijkt en leest graag op een webpagina die er niet mooi en overzichtelijk uitziet!