Het is ieder jaar weer lastig, wat moet er in mijn contentplanning? Wat is relevant? Wat trekt aan en wat juist niet? Plaats ik niet te veel of juist te weinig? Wij geven je tips, zodat jij 2021 in kan gaan met een sterke contentplanning!
Luister naar je klanten
Kijk eens naar je content van vorig jaar. Welke berichten zijn veel geliked, gedeeld en hebben veel comments? Deze berichten doen het dus goed. Begin deze posts nou niet gelijk met inplannen, denk eerst na of ze dit jaar relevant zijn of dat je al veel berichten vorig jaar heb gedeeld. Je kan bijvoorbeeld ook een andere variant hierop bedenken, zodat je toch voor de nodige afwisseling zorgt.
Maar je hebt nog meer manieren om naar je klanten te luisteren:
- Een klantenpaneel
- Vraag eens aan je klanten wat ze nou echt van je vinden. Dit kan d.m.v. een enquête zodat ze dit anoniem kunnen doen, maar je kan ze ook een mail sturen of bellen met de vraag wat zij vinden dat jij als bedrijf kan verbeteren
- Organiseer een webinar
Is het relevant?
We maakten met zijn allen nog nooit zo veel content als nu. En dat is lastig, je krijgt daardoor alleen maar meer concurrentie en moet echt uitblinken om op te vallen. Mijn tip is om daarom te blijven experimenteren met zowel posts als platformen. Wat werkt voor jouw bedrijf en waar kun jij iets moois op neerzetten wat uniek is? Denk hierbij goed na over je doelgroep! Wanneer jouw doelgroep 50+ is, hoef je niet te beginnen aan bijvoorbeeld TikTok of Snapchat.
Persoonlijk
In onze generatie willen we weten wie achter het bedrijf zit. Wie is de maker waarvan ik alle content toegeworpen krijg? Licht jezelf een keer uit, beschrijf wie jij bent, wat je doet en geef dat stukje persoonlijkheid weg die mensen graag willen zien. Doe dit bijvoorbeeld door elke week of elke maand iemand van je team uit te lichten.
Daarnaast kun je ook laten zien waar jullie als team dagelijks mee bezig zijn. Laat dit bijvoorbeeld zien in een video waarin een lid van jouw team een dag de social media pagina overneemt en zo laat zien waar hij of zij gedurende een dag mee bezig is!
Doelgericht
Last but not least. Doelgericht. Wat is je doel en ga jij er rechtstreeks op af? Zet ook voor 2021 dit weer goed op een rijtje en baseer je contentplanning hierop. Doelgerichte bedrijven weten waarvoor ze staan en zullen zichzelf zo op een sterke positie in de markt zetten. “Waarom” staat hierbij centraal. Waarom doen we dit en waarom doen we het op deze manier? Zij denken na over hoe ze het doen, op welke manier en wat het doel hiervan is.