Marketing is niet beperkt tot slechts online of slechts offline. Het is juist de mix van marketing welke zorgt voor het succes. 1 + 1 = 3 is een bekende wijsheid. Bij goede marketing komt echter nog meer kijken en is de klantenservice belangrijk en ook de kwaliteit van het product. In dit artikel beperken we ons tot het samen laten smelten van de online en offline marketing.
(online marketing gebeurt op het internet met websites, Facebook, Instagram, Twitter en online platforms en offline gaat om gedrukte media als flyers, kranten, weekbladen en ook radio en televisie)
Ken je klant
Wat je ook doet. Wanneer je jouw klant niet goed kent kun je hem niet goed helpen. Waar is je klant naar op zoek? Kwalitet? Een lage prijs? Een breed assortiment? Leer je doelgroep kennen en stem je aanbod per markt hierop af.
Heldere doelen
Om het succes van marketing te kunnen meten moeten er doelen zijn. Het kan simpelweg door te kijken of de omzet stijgt of het aantal klanten. Het is handig om hier direct een helder doel voor te kiezen. Soms kan het doel juist zijn om veel nieuwe klanten te krijgen. Vervolgens kan de volgende stap zijn om juist meer aan alle klanten te gaan verkopen.
Kijk ook waar de klanten gevoelig voor zijn in de marketing
Een advertentie online kan andere klanten bereiken dan een advertentie op de markt zelf of in een flyer. Zorg dat de successen elkaar aanvullen en zo beide kanalen sterker worden.
Wees creatief en hou het gewoon en simpel
Natuurlijk kunnen we hele moeilijke acties gaan bedenken en uitvoeren. Het is echter handiger om praktisch te blijven en te kijken wat de klant graag wil. Een goede actie en doorlopende acties zal ervoor zorgen dat de klanten blijven komen.
Wees zichtbaar online en offline
Waar het in beide gevallen (offline en online) om draait is dat je zichtbaar bent! Zichtbaar voor de doelgroep en je (toekomstige) klanten. Focus op kwaliteit, een eerlijke prijs en weet dat een bezoek aan de markt ook een event op zichzelf is.
Vragen, tips of advies nodig? Mail ons gerust op info@demarktonline.nl