Nu de markten weer compleet zijn, komen er volop kansen. Bij veel steden zien we nieuwsberichten dat het erg druk is in de centra om naar de winkels te gaan, de horeca te bezoeken of natuurlijk de markt. Meer mensen in de centra van onze steden is goed nieuws. Het zorgt voor meer levendigheid en klanten. Klanten voor de markt!
Acties
Er zijn verschillende acties geweest bij de markten en ook zijn er veel pakketten uitgedeeld van de Food marktondernemers aan de Non-Food marktondernemers om ze weer welkom te heten. Geweldig hoe hoog de saamhorigheid is op de markten. In Groningen heeft men een actie georganiseerd waar er voor 25.000 euro aan waardebonnen worden weggegeven. Ze kwamen zelfs op de nationale televisie: https://marktengroningen.nl/nieuws/landelijke-media-aandacht-voor-unieke-actie-van-markten-groningen-op-tv/
Hoe nu verder?
Belangrijker is om een sterk plan voor de toekomst te hebben. De wereld is veranderd en we moeten mensen weer activeren om terug te komen naar de markten. Ook zijn er nieuwe kansen. Meer mensen zullen in 2021 in Nederland op vakantie gaan. Minder buitenlandse toeristen, maar wel meer Nederlanders. Die vinden het ook gezellig om de markten te bezoeken op hun vakantieplek. Het is daarom goed om aanwezig te zijn in de zoekmachines. Hier starten mensen immers met hun zoektocht naar de markt. Ook social media mag niet vergeten worden.
Aandacht
Het is belangrijk om als warenmarkt de strijd te winnen om aandacht. Het is een opgave waar alle ondernemers mee bezig zijn. Door echter als collectief samen te werken ontstaan er meer kansen voor de groep en zo ook voor de individuele marktondernemer. Het is de kracht van iedere markt.