Hoe maak je een goede nieuwsbief en zorg je er voor dat mensen de nieuwsbrief niet als spam gaan zien? Een nieuwsbrief is perfect om zowel intern als extern te communiceren en de juiste doelgroep te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat het interessant blijft? En wordt jouw boodschap begrepen? In deze blog leggen we je uit waar je op moet letten.
Bepaal je doel
Bepaal eerst het doel van je nieuwsbrief. Wil je de lezers overtuigen om te kiezen voor jouw product of dienst? Over laten gaan tot actie? Of wil je ze op de hoogte stellen van de nieuwste ontwikkelen van jouw bedrijf?
Maak de lezer nieuwsgierig
Wat ziet de lezer als eerste? Inderdaad de titel en de onderwerpsregel. Zorg bijvoorbeeld dat er een vraag in staat, zodat je de lezer aanspreekt en nieuwsgierig maakt, waardoor hij/zij verder willen lezen. Maak het niet te langdradig waardoor mensen al afhaken voordat ze de nieuwsbrief geopend hebben.
Mooie lay-out
Wanneer jouw nieuwsbrief er duidelijk en verzorgt uit ziet, lezen mensen over het algemeen sneller de nieuwsbrief dan wanneer alles door elkaar staat, het niet duidelijk is en er geen structuur in zit. Besteed aandacht aan je huisstijl, logo en opmaak. Denk na over waar je afbeeldingen plaatst en waar je de tekst neerzet.
Links
Zet buttons in je nieuwsbrief die verwijzen naar je website of social media pagina’s. Zo hoef je niet heel de tekst in je nieuwsbrief te proppen maar kun je verwijzen naar de website of social media pagina’s waar de lezer het hele bericht kan lezen.
Hoe vaak stuur jij de nieuwsbrief?
Stuur je hem 1 keer per maand, 1 keer per week of misschien wel meerdere keren per week? Ga na voor jezelf wat voor meerwaarde het heeft hoe vaak je een nieuwsbrief stuurt. Is het echt belangrijke informatie of stuur jij om het sturen? Test het uit en bekijk hoe vaak de nieuwsbrief wordt geopend en hoe vaak er wordt geklikt op de buttons. Zo kom je er makkelijk achter wat voor jou het beste werkt en zorg je er voor dat lezers de nieuwsbrief minder als spam zullen zien.
Zorg voor een sterk slot
Hoe sluit jij je nieuwsbrief af? Denk hierbij aan het kopje ‘Bepaal je doel’. Bekijk nog eens in of jij hier iemand wil overtuigen, activeren of misschien wel amuseren. Wil je iemand wat laten kopen verwijs dan nog eens naar het stukje, waarin jij je producten of diensten aanbiedt. Zet een call-to-action button in je slot en stimuleer de lezen om over te gaan tot actie. Kijk wel uit wat je op de buttons plaatst. ‘Vraag de gratis brochure aan’ of ‘download hem nu’ werkt vaak beter dan ‘lees het hele verhaal op de website’!
Nog vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op de website.