Seo staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Bij SEO wordt het verkeer vanuit zoekmachines, zoals Google gemaximaliseerd, door hoge posities op belangrijke zoektermen te behalen.
Dit kan door de website te optimaliseren, zo creëer je een relevante zoekervaring voor de gebruikers van zoekmachines, zoals Google.
1. SEO voor Amazon en andere populaire marktplaatsen
Steeds meer zien we terug dat consumenten direct naar één van de populaire marktplaatsen gaan en Google en andere zoekmachines achterwege laten. De waarde van het optimaliseren van je productfeeds via Amazon Search Optimization (AMSO) is gigantisch, aangezien consumenten via marktplaatsen veelal direct overgaan tot een aankoop.
Het AMSO-algoritme
Gelukkig is het algoritme van Amazon niet zo ingewikkeld als Google, terwijl het wel hele grote kansen biedt. Net als in de Google-zoekresultaten zullen weinig consumenten op Amazon doorklikken naar andere pagina’s na een zoekopdracht. Het is dus cruciaal om binnen Amazon op de eerste pagina terecht te komen.
2. Gebruiksvriendelijkheid en SEO gaan hand in hand in 2019
De gebruiksvriendelijkheid van een website heeft direct invloed op de score binnen Google. Hoge rankings worden onder andere behaald door een technisch goede website met sterke content, hoge autoriteit en zeker ook de gebruikerservaring. Zonder goede gebruikerservaring ga je geen conversies realiseren. Google let hier dan ook steeds meer op.
Accelerated Mobile Pages (AMP)
Sinds de Mobile First index is het steeds belangrijker geworden om het mobiele gebruikersgemak te vergroten, vooral op het gebied van laadtijd. Accelerated Mobile Pages zijn door Google speciaal gemaakt om de snelheid van een pagina voor mobiele gebruikers te verbeteren.
Content Delivery Network (CDN)
Een CDN is nog een manier om laadtijd en dus ook de gebruikerservaring van een website te verbeteren. Wanneer u de website opent zal deze de server hanteren waar u het dichtst bij in de buurt zit. Dit zorgt er voor dat de laadtijd een stuk sneller is.
PageSpeed Insights is een goede manier om er achter te komen welke optimalisaties mogelijk zijn voor uw website, voor zowel desktopgebruikers als mobile gebruikers.
3. Voice search wederom steeds belangrijker
De zelflerende digitale assistenten zorgen voor een indrukwekkende toename in het aantal voicegebruikers, wat weer leidt tot een toename in het aantal lange zoekwoorden.
Voice search is een trend die steeds groter gaat worden. Aangezien nog niet veel websites zich richten op het optimaliseren voor voice search is dit een kans.
4. Zoekwoordenanalyse
Met de doorbraak van voice search zal er ook een verschuiving plaatsvinden in de keywordanalyses. Het veelvoudige gebruik van voice search zorgt er voor dat er steeds meer lange(long-tail) keywords worden gebruikt. In plaats van ‘sushi Amsterdam’ wordt er bijvoorbeeld eerder gezocht op ‘wat is het beste sushi restaurant in Amsterdam’. Er zijn verscheidene tools die enorm kunnen helpen bij het vinden van long-tail zoekwoordmogelijkheden.
5. Google quick answer boxes en featured snippets
Een verschuiving naar voice search zorgt er voor dat er veel meer zoekopdrachten worden uitgevoerd in vraagvorm. Dit betekent ook dat de waarde hiervan enorm zal toenemen. Aangezien weinig mensen er nog aandacht aan besteden, is het optimaliseren voor featured snippets een grote kans. Featured Snippets zijn uitgelichte zoekresultaten bovenaan in Google
Veel featured snippets worden getoond als antwoord op specifieke vragen.
6. Privacy staat centraal
Steeds meer mensen zijn op de hoogte dat Google en andere zoekmachines meer informatie over gebruikers vrijgeven of zelfs verkopen dan ze dachten. Sommige mensen kiezen er daarbij voor om een andere zoekmachine te gebruiken die privacy garandeert. Een voorbeeld hiervan is de zoekmachine Duckduckgo. Alle zoekopdrachten die via Duckduckgo worden uitgevoerd zijn geheel anoniem.
7. Image search wordt nog steeds onderschat
Voor sommige websites zit er enorm veel potentie in image search. Ga eens na of u specifieke producten verkoopt die aantrekkelijke afbeeldingen hebben.
Op deze manier zorgt u er voor dat jouw afbeeldingen hoger ranken binnen Image Search. Aangezien er nog veel gebruik wordt gemaakt van Image Search is het verstandig om na te gaan of het voor uw website interessant is.
Deze 7 SEO-trends zijn belangrijk om in de gaten te houden.