2018 zit er bijna op. Het is daarom belangrijk om al bezig te zijn met het nieuwe jaar en de bijbehorende jaarplannen. Om je te helpen op het gebied van social media hebben wij 10 social media trends voor 2019 op een rijtje gezet:
1. Social media verschuift naar e-commerce
Afgelopen jaar rolden diverse social media-giganten de ene na de andere e-commerce-feature uit. Het is overduidelijk dat social media als kanaal steeds verder opschuift naar een platform om producten te verkopen.
2. Stories zijn de nieuwe maatstaf
Snapchat heeft met het inzetten van stories de contentwereld van social media op zijn kop gezet. Uiteindelijk ook overgenomen door Instagram en Facebook. Deze nieuwe vorm van content, veel meer gericht op het bieden van korte, tijdelijke beelden vormen de nieuwe manier van communiceren.
3. Angst remt de groei
2018 is tot op heden een veelbewogen jaar voor social media, en dan met name voor Facebook. Vanwege alle ophef, die ook nog eens samenviel met de nieuwe GDPR-wetgeving, zijn veel merken en consumenten angstig geworden. Deze angst kan zorgen voor een rem op de groei van digital en social als marketingkanaal.
4. Terugkomst groepen
We zijn allemaal lid geweest van een LinkedIn- of Facebook-groep. De besloten groepen waren jaren geleden één van de bouwstenen van social media. Daarna werden ze steeds minder gebruikt. Groepen komen echter terug. Grote kanalen zoals LinkedIn en Facebook voeren nieuwe features door die groepen weer interessanter maken. Zo kun je nu bijvoorbeeld als merkpagina ook deelnemen aan groepen.
5. Chat-platformen worden commerciëler
Facebook Messenger en WhatsApp zijn bepalend binnen het social media- landschap. Met de groeiende populariteit zie je ook een verschuiving van advertentiemogelijkheden richting de messaging-platformen. Facebook Messenger loopt daarin voorop, maar ook WhatsApp gaat een commercieel tintje krijgen.
6. Transparantie
Gedwongen door de steeds heviger wordende discussies rondom privacy en veiligheid, worden de diverse social-kanalen steeds transparanter richting gebruikers. Zo kun je tegenwoordig als Facebook-gebruiker zien welke advertenties een merk heeft lopen.
7. Voice doet zijn intrede
Social media is ooit ontstaan omdat mensen graag hun mening met elkaar wilden delen. Voorheen waren comments altijd tekstueel. Inmiddels kan op diverse sociale netwerken ook op andere manieren gereageerd worden. Ook voice lijkt hierin een steeds belangrijkere rol te gaan spelen.
8. Augmented reality shopping
Social media ontwikkelt zicht snel als conversiemedium. Zeker retailketens gebruiken social media niet alleen om hun merk onder de aandacht te brengen, maar ook hun productaanbod. Om de winkelexperience van de gebruiker te versterken en conversie daarmee te verhogen, is augmented reality een goude kans. Die mooie zonnebril even snel digitaal passen op Facebook voordat je hem koopt? Dit is al mogelijk.
9. Blockchain voor social advertising
Een van de toverwoorden van 2018 is zonder twijfel blockchain. Blockchain zal een grote rol gaan spelen binnen digital advertising en ook social advertising. Het kan vooral bijdragen aan het transparanter en overzichtelijker maken van digital advertising. Lees hier meer over blockchain.
10. Automatisering en efficiëntie
Het gaat goed met de digitale industrie en dus ook met bureaus die zich richten op social media. Maar het gebrek aan (ervaren) werknemers begint de groei van de branche te remmen. Dit vereist ook dat bedrijven meer gaan nadenken over het efficiënt inregelen en automatiseren van hun processen. Werknemers kunnen zich dan optimaal bezig houden met het bieden van toegevoegde waarde (denkwerk) voor opdrachtgevers.
Bron: www.frankwatching.com