Dit jaar zetten wij van De Markt Online meer offline marketing in voor de promotie van de lokale weekmarkten. Bij offline marketing kun je denken aan alle media kanalen die niks te maken hebben met online en niet verbonden zijn met het internet. Dit kunnen flyers/posters/vlaggen/billboards etc. zijn.
Flyers en buitenreclame kunnen zeker werken en invloed hebben. Mensen verplaatsen zich en zullen bewust of onbewust in contact komen met flyers en buitenreclame. Dit is vaak het eerste contactmoment met een actie of zelfs met een merk/bedrijf.
Offline campagnes zijn vaak begrijpelijk en concreet voor de doelgroep. Dit in tegenstelling tot campagnes die vooral op online gericht zijn. Met offline marketing bereik je de mensen die je online niet bereikt. Dit zorgt ervoor dat je met de campagne een bredere doelgroep bereikt, waardoor de campagne uiteindelijk meer effect zal hebben.
Face-to-face communicatie
Face-to-face communiceren is de fijnste manier om te communiceren en zeker effectief. Beloften en overeenkomsten worden sneller uitgewisseld en je leert elkaar en de organisatie op deze manier beter kennen. Daarnaast worden onderlinge social relaties versterkt.
Evenementen
Ook een evenement kan ingezet worden voor offline marketing. Tijdens evenementen is er sprake van face-to-face contact met de doelgroep. Hier kan echt laten zien worden wat een bedrijf in huis heeft. De unieke sfeer en beleving staan bij een evenement centraal. De sfeer tijdens een evenement is namelijk niet te evenaren.
Crossmediale campagne
Er zijn ook mogelijkheden om online en offline marketing te combineren. Flyers uitdelen en posters ophangen zijn een vorm van offline marketing. Je kunt hier bijvoorbeeld een QR-code op plaatsen waardoor je uiteindelijk op een online platform komt. Kortom, een combinatie van offline en online marketing zorgt ervoor dat de boodschap via meerdere kanalen bij de doelgroep komt. Dit kan effectief zijn voor het doel van deze boodschap.
(Bron: www.baasenbaas.nl)