Hoe kun je klanten de coronaregels beter laten volgen?

De afgelopen periode zijn er veel maatregelen getroffen die zowel ondernemers als klanten moeten volgen. Gelukkig volgen de meeste mensen de coronamaatregelen goed, maar toch houdt niet iedereen zich altijd even goed aan de regels van de overheid. In dit artikel lees je een aantal tips die bestaande communicatie nóg beter maken en er dus voor moeten zorgen dat iedereen zich wel goed aan de regels houdt bij jouw onderneming op de markt.

Belangrijke mededelingen die jij wilt communiceren naar je klanten toe, moeten zichtbaar zijn op een plek waarbij dit voor iedereen te zien is. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een poster met daarop de instructies en regels voor je klanten. Op deze poster is het dan ook van belang om uit te leggen waarom deze instructies en regels effectief moeten zijn.

  1. In tijden van onzekerheid zijn berichten die positief zijn extra hoopgevend. De ‘trots’ die je zojuist gekregen hebt, wil je niet verspelen.
  2. Hier framen we de bezoekers in een specifieke richting. Door te benoemen dat iemand behulpzaam is, is hij geneigd deze nieuwe identiteit uit te dragen. Door daadwerkelijk behulpzaam te zijn (en zich aan de regels te houden).
  3. Een vraag stellen is hem beantwoorden. Omdat je de vraag in je hoofd opleest, beantwoord je hem ook direct. Het antwoord hierop is natuurlijk: ‘ja’. Waarmee je klanten in een nóg meewerkende modus krijgt. Dit past de overheid super goed toe op de snelweg met de Bob-bordjes: ‘Wat is uw snelheid?’. De vraag stellen is hem beantwoorden, en iemand op dat moment bewust maken van dat hij te hard rijdt.
  4. Ook hier framen we het bericht zo dat iemand zich maximaal aangesproken voelt. Hotels die graag willen dat hun gasten zuiniger omgaan met hun handdoeken, spreken de gasten aan met ‘70% van de gasten die in ons hotel verblijven, hergebruiken hun handdoek’.
  5. Groene vinkjes zorgen voor een gevoel van ‘check, die vink ik ook af’.
  6. 1,5 meter is moeilijk voor te stellen. Door het visueel concreet te maken, kan iemand zich makkelijker voorstellen hoeveel ruimte dat is. Steve Jobs zei niet dat de iPod 30gb had. Nee, hij zei dat er 40.000 nummers op konden staan. Super concreet.*
  7. Ook hier willen we het positieve benadrukken door een kleine thumbs up te geven.
  8. In deze tijden zijn een gevoel van eendracht super effectief. Het gebruik van het woord ‘samen’ zorgt ervoor dat we iemand aanspreken op z’n verantwoordelijkheid richting de groep.

Wat we graag doen: