Een goed voorbeeld van een bedrijf dat omgaat met de huidige crisis situatie is Facebook. Facebook is voor veel mensen een informatief platform. Dit is ook de reden dat Facebook maatregelen neemt. Ze zorgen voor relevante pop-ups en updates over het corona virus, ze ondersteunen zorginstanties en zijn scherp op de verspreiding van misleidende informatie. Dit zorgt ervoor dat gebruikers meer tijd spenderen op dit platform.
Het coronavirus verandert duidelijk het gedrag van consumenten. 60% maakt zich zorgen over hun financiële situatie. Natuurlijk heeft dit impact op het gedrag. Uitgaven aan luxeproducten worden uitgesteld en mensen zijn zich bewuster van hun financiële situatie.
Maar de huidige situatie biedt ook kansen. De manier waarop bedrijven met de crisis omgaan beïnvloedt hoe mensen in de toekomst naar je onderneming kijken. Dit verschilt natuurlijk voor iedereen, maar het is wel belangrijk om creatief te blijven denken.
Klanten hebben op dit moment behoefte aan duidelijke communicatie vanuit bedrijven.
- Blijf eerlijk en transparant
Houd je klant op de hoogte en wees dus eerlijk en transparant. Dit kan bijvoorbeeld door een nieuwsbericht of een pop-up op de home pagina over de status. Een notitie bij verzendinformatie over evt. updates met betrekking tot de verzending van producten en benoem eventuele proces vertragingen.
- Houd proactief contact
Zoek regelmatig en proactief contact met de klant. Dit kan via de mail, Facebook, Instagram of een ander middel, maar ga niet spammen. Zorg daarnaast ook voor interactie met je klant. Uiteindelijk levert dit alleen maar meer binding met je klant op.
- Wees realistisch
Zorg dat je realistische verwachtingen schept naar je klant toe. Wat kunnen zij van jouw bedrijf verwachten m.b.t. leverduur, het aantal beschikbare producten etc.
- Informeer je personeel
Zorg dat personeel/klantenservice weet hoe je moeten reageren op evt. vragen. En zorg dat klanten bij je terecht kunnen voor vragen. Ook is het belangrijk om personeel duidelijke instructies te geven over hoe te handelen in deze situatie (Denk aan het delen van de richtlijnen volgens het RIVM).
- Bereid je voor op alle scenario’s
Neem de feedback van je klanten mee in het maken van beslissingen. Bedenk wat je doet als er bijvoorbeeld een echte lockdown komt. Dit zorgt voor duidelijkheid voor jou, het personeel en de klanten.
Vragen? Neem contact met ons op.
info@demarktonline.nl