Hoe bereik je drukke consumenten rond de feestdagen?

Ook al lijkt de zomer nog maar zo kortgeleden, het is alweer november en de feestdagen komen steeds dichterbij! ??? Een drukke tijd voor iedereen waarin ook merken en adverteerders strijden om de aandacht van consumenten. De warenmarkt is natuurlijk dé plek om net dat beetje extra persoonlijke aandacht aan de consument te geven. In dit artikel geef ik wat tips om in te spelen op de feestdagen maar daarnaast deel ik ook online trends, want onderzoek laat zien dat (mobiele) zichtbaarheid en vindbaarheid ieder jaar belangrijker wordt.

Welke feestdagen komen eraan?

Jaren geleden vierden we in Nederland Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw. Maar tijden veranderen en er zijn steeds meer feestdagen en trends overgewaaid vanuit het buitenland. Wat dacht je van Halloween dat net achter de rug is? Of Singles Day afgelopen weekend, waarbij voor een enorm bedrag aan omzet behaald is. Zowel in China, waar de feestdag oorspronkelijk vandaan komt, als in Europa. Hieronder staan feestdagen die eraan komen en waar je misschien een leuke inhaker voor kunt bedenken bij jouw kraam of de markt.

Black Friday – 29 november
Cyber Monday – 2 december
Sinterklaas – 5 december
Kerst – 24 t/m 26 december
Oudjaarsdag– 31 december

Cadeau inspiratie

In november en december worden de meeste cadeaus gekocht, en cadeaukopers geven ook steeds meer uit. Ook al worden steeds meer cadeaus online gekocht, de warenmarkt is nog steeds een prachtige plek om inspiratie op te doen en bezoekers te verleiden met bijvoorbeeld een goed samengesteld cadeaupakket. Denk aan een groente- vlees- of kruidenpakket met een feestelijk tintje, een notenmix, kaasplankje, outfit inspiratie en recept ideeën voor de feestdagen. Verkoop je fournituren? Laat dan bijvoorbeeld zien hoe je met kinderen leuke en simpele kerst/sinterklaas versieringen kunt maken! Verkoop je geen product waar je een leuke inhaker mee kunt bedenken? Geef dan bijvoorbeeld korting. Ook kan je natuurlijk je kraam aankleden met lichtjes, eventueel wat nepsneeuw en is het leuk om je beeldmateriaal (posters, prijskaartjes) een feestelijk tintje te geven. Het kan al iets kleins zijn waardoor consumenten toch eerder aangesproken worden en de tijd nemen om een kijkje te nemen bij je kraam! Je moet het natuurlijk ook niet overdrijven, waardoor consumenten je kraam juist vermijden of alleen maar komen kijken en je je ‘echte doelgroep’ afschrikt door de drukte.

Verkoop je fournituren? Laat dan bijvoorbeeld zien hoe je met kinderen leuke en simpele kerst/sinterklaas versieringen kunt maken!

Sfeer

Op de markt is er ruimte voor ontmoeting en onthaasting, dus tijdens die drukke feestdagen kun je daar goed op inspelen. Zet een heater neer als het koud is, creëer bijvoorbeeld een klein terras, laat pieten over de markt lopen voor wat gezelligheid, deel warme chocomel of lekkere oliebollen uit en speel een gezellig muziekje af op de achtergrond. Door net wat extra aankleding te geven tijdens de feestperiode geef je bezoekers een extra positief gevoel tijdens hun marktbezoek.

Online zichtbaarheid

Hierboven werd het al kort even genoemd, maar we leven ook steeds meer online. Zo doet 80% van de consumenten hun vooronderzoek online en laten ze zich beïnvloeden door wat ze op het internet vinden. Daarnaast zal 2019 naar verwachting het eerste jaar worden waarin het verkeer vanaf sociale media meer dan 5% van het totale verkeer omvat. Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat de social kanalen er goed uit zien! De Markt Online zal zeker ook de kanalen en online content in een feestelijk jasje steken, maar mocht je zelf ideeën hebben voor een leuke aanbieding of verhaal dat we kunnen promoten op sociale media, laat het ons zeker weten!

Influencer marketing

Een trend die steeds meer opkomt is het inzetten van influencers om je merk of berichten te laten promoten. Uit een onderzoek blijkt dat 58% van de millennials liever gesponsorde berichten van influencers zien, dan ‘normale’ reclame. Ook blijkt uit recent onderzoek van Nielsen Company dat mensen gemiddeld 6,58 uur per week op social media zitten. Daar ligt dus een enorme kans om onder de aandacht te komen. Door o.a. een influencers je product of de markt te laten promoten (bv. een vlog op de markt), je social accounts over te laten nemen door medewerkers op de markt of een influencer, een haul op te laten nemen (video waarin waarin getoond wordt wat er gekocht is), of een livestream te houden kun je de bekendheid van je markt vergroten.

Hopelijk heb je met deze tips wat inspiratie opgedaan en ben je helemaal klaar voor de feestdagen! En mocht je nog op- of aanmerkingen hebben, twijfel niet om contact met ons op te nemen.

Wat we graag doen: