Wat zijn Facebook Search Ads, hoe zien ze eruit en wat zijn de vergelijkingen met Google Search Edge?
Facebook Marketplace Search en Facebook Search
Er is nog veel onduidelijk over de Facebook Search Ads, maar wat we wel weten is dat de zoekadvertenties op twee plaatsen te vinden zullen zijn: in Facebook Marketplace en Facebook Search. In december was er sprake van dat de ads alleen op mobiele apparaten te zien zouden zijn. Het is op dit moment nog onduidelijk of desktop hier inmiddels aan toegevoegd is. Gezien de type branches waar Facebook Search Ads nu beschikbaar zijn, lijken de Search Ads in Marketplace Search het meest effectief. Daar zijn mensen namelijk op zoek met een koopintentie. Op Facebook Search zoeken mensen niet persé naar iets dat ze willen kopen, maar meer naar mensen, pagina’s of content.
Facebook Search Ads als aparte plaatsingsmogelijkheid
De Facebook Search Ads zijn te vinden onder het kopje ‘plaatsingen’. Je kunt er dus voor kiezen om een aparte campagne te maken, speciaal voor Search Ads. Opvallend is dat in december de Search Ads alleen nog mogelijk waren in combinatie met Newsfeed Ads.
Search Ads hebben dezelfde indeling als Newsfeed Ads
Met Google Search Ads in gedachten, zou je denken dat Facebook Search Ads alleen uit tekst zouden bestaan. Echter, zullen de Facebook Search Ads dezelfde uitstraling en indeling hebben als Newsfeed Ads. De inhoud is te vullen met een beschrijvende tekst, titel en afbeelding. Ook een carrousel is mogelijk.
De advertenties zijn ook voorzien van de ‘sponsored’-tag bovenin en bezoekers hebben de mogelijkheid om in te zien waarom zij de advertentie te zien krijgen.
De plaatsingsmogelijkheden voor Search Ads zijn niet bij alle campagnedoelen beschikbaar. Vooralsnog zijn Search Ads alleen in te schakelen bij Product Catalog Sales, Conversions en Traffic.
Facebook kiest de keywords, niet de adverteerder
Waar nog het meeste onduidelijkheid over is, is of je als adverteerder niet ergens zelf zoekwoorden kunt kiezen. Facebook laat je Search Ad zien aan de mensen uit de ingestelde doelgroep die zoeken naar een onderwerp dat volgens Facebook gerelateerd is aan jouw bedrijf. Deze gerelateerde zoekwoorden zouden door Facebook vanuit je pagina of eerder geplaatste content en ads kunnen worden gegenereerd.
Google Search Ads versus Facebook Search Ads
Een digital marketeer denkt bij het horen van de naam direct dat Facebook Search Ads een concurrent van Google Search Ads zal zijn, maar gezien de manier van werken lijkt het totaal niet op elkaar. Facebook wordt niet als dusdanige zoekmachine gebruikt dat mensen op zoek gaan naar specifieke zoekwoorden zoals ‘Timberland schoenen’ of ‘Riverdale lamp’. Facebookers zoeken meer naar Riverdale of Timberland als merk en niet op specifiek productniveau, in tegenstelling tot zoekopdrachten in Google.
“Facebook Search Ads zijn meer geschikt in de startfase van de funnel, Google Ads kunnen in elke fase gebruikt worden”
De manier van werken van Facebook Search Ads zorgt er daarnaast ook voor dat je bedrijf niet ‘bewust’ op specifiek productniveau wordt gevonden, aangezien je als adverteerder geen invloed hebt op de zoekwoorden waarop je te vinden zal zijn. Met Google Search Ads kun je juist heel specifiek zijn en voor elk product een eigen campagne maken. Dat maakt dat Facebook Search Ads meer geschikt zullen zijn in de startfase van de funnel, waar Google Ads in elke fase van de customer journey gebruikt kunnen worden.
Sceptisch over Facebook Search Ads
Aangezien er tegenwoordig steeds meer budget verschuift van Facebook naar Instagram, lijkt Facebook de Search Ads weer opgepakt te hebben om advertenties op Facebook een boost te geven. Veel mensen vinden de Newsfeed te druk dus moet Facebook wel op zoek naar een andere optie om advertenties te plaatsen.
Wat is jouw mening over Facebook Search Ads?