Aandacht.
Het lijkt het toverwoord te zijn voor meer omzet. In de winkel, webshop en ook op de markt. Het is dus goed om aandacht aan “aandacht” te besteden. Vaak gebeurt het er een beetje bij. Ook vaak is de vraag hoe je dit goed en met rendement kunt doen. Het is vaak moeilijk meetbaar.
Mogelijkheden om de markt te promoten
Er zijn verschillende mogelijkheden om de markt te promoten. Het kan bijvoorbeeld met:
- Online marketing via de Markt Online (tjah…die had je vast al verwacht)
- Offline marketing met folders en advertenties in weekbladen en kranten
- Evenementen houden (muziek op de markt, een kerstman of Sinterklaas en leuke acties)
- Prijsacties (krasloten, kortingsbonnen en spaaracties)
Krasloten
Pas nog hebben we een kraslotenactie gestart op een markt. Hier waren de reacties erg leuk. Mensen reageerde blij op de gewonnen prijzen en omstanders zagen dat er een eerlijke kans op een prijs is. Leuk toch om zo de bezoekers van je markt wat extra’s te geven? Ook gaan ze hier natuurlijk met anderen over praten en ontstaat er een positieve stemming over de markt.
Indirect promotie doen!
Het brengt ons direct op een indirecte manier van marketing doen. Het is belangrijk om de sfeer op de markt te benutten als Unique Selling Point (USP heet dit in Marketing), iets wat de markt uniek maakt. De sfeer als supermarkt in de buitenlucht en kwaliteit voor een eerlijke prijs zijn belangrijke pijlers van de markt. Door vol in te zetten op deze manier van marketing kun je de markt in een aparte categorie zetten, waardoor het op zichzelf staat.
Op een markt waarvoor wij de marketing verzorgen wou een specifieke marktondernemer niet direct marketing laten doen voor zijn marktkraam. Hij vroeg ons om alle aandacht op de sfeer van de markt te gooien. Hij gaf de voorkeur om het algemene belang meer voorrang te geven dan zijn eigen belang: De sfeer van de markt in de spotlight zetten. Vervolgens ontstaat er een domino-effect waar hij de vruchten van plukt.
Wat doet jouw markt aan marketing in 2023?