We kunnen vaststellen dat we niet meer in de middeleeuwen leven. Toch? De tijden zijn veranderd. Waar we toen mogelijk nog de pest kenden, men in Den Bosch bier dronk omdat het schoner was dan het water en waar men de hele wereld wilde veroveren kenden we ook al de markt! De markt is er nog steeds! Waar het concept van de markt ook wel eens is gekopieerd naar winkels zijn ze hier niet compleet in geslaagd.
Waarom is de markt zo sterk?
Het collectief en de diversiteit van marktondernemers maakt een markt een markt. Iedere markt is hierbij uniek door haar marktondernemers, samenstelling en ook haar klanten (laten we die niet vergeten).
Wat maakt de markt kwetsbaar?
Iedere kracht heeft ook zo zijn zwakte. Iedere reus heeft een achilleshiel. Het is belangrijk om hiervoor te waken. Zo weten we natuurlijk dat de regels (schaarse vergunningen) een probleem zijn en daarnaast ook de sterke sturing om groener te ondernemen (laten we het maar niet over stikstof maatregels hebben). De centra van de steden zijn straks alleen nog maar door elektrische voertuigen bereikbaar.
De klant!
Centraal op de markt en in de maatschappij staat natuurlijk de klant. De klant is ook aan het veranderen. Men eet bewuster, men leeft meer in balans en werk moet een feestje zijn. Op de markt weten we dat natuurlijk, dat we hieraan een bijdrage kunnen leveren. Vooral voor Food zijn hier veel kansen. Mensen zoeken gezelligheid. In een wereld waar we het hebben over artificial intelligence en zelflerende computers zoeken mensen steeds meer naar het menselijke contact.
Kansen!
Maak de markt duurzamer, laat dit zien aan de wereld en laat zien hoe jouw markt ook een sociale plek is binnen haar eigen gebied. Met advertenties in de krant is dit mogelijk. Met het internet is het natuurlijk nog beter, omdat hier ook foto’s, video’s en teksten gedeeld kunnen worden. De kracht van de sociale elementen van het internet kunnen ook optimaal ingezet worden om een maximaal aantal mensen te bereiken. Denk hierbij aan YouTube, Twitter, Facebook, Instagram en zelfs TikTok.