De tijd vliegt voorbij. We zitten alweer halverwege het jaar en er hebben veel veranderingen plaatsgevonden. Veel ontwikkelingen hebben grote invloed op social media. We geven jullie even een korte social media update.
- Tiktok
TikTok heeft zich nog sneller ontwikkelt dan verwacht. De Chinese Social media gigant staat in de lijstjes van meest gedownloade apps en werd onlangs zelfs de hoogste nieuwe binnenkomer in de merken top 100. Waarschijnlijk heb je wel wat meegekregen van deze mega trend. Door het coronavirus is dit social media kanaal enorm gegroeid.
- Ontwikkeling van creatieve en waardevolle content
De corona-pandemie en andere maatschappelijke thema’s versnellen de ontwikkeling van creatieve waardevolle content. Kwaliteit voor kwantiteit. Marcom maakt een verschuiving van product- of aanbodgericht naar purpose en duurzaamheid, en dat komt ook de creatieve content op social media ten goede. Onder andere de COVID-pandemie heeft ervoor gezorgd dat deze trend zich nog sneller heeft ontwikkeld dan verwacht. Van merken wordt ineens iets anders verwacht, ook op social media.
- Stories worden langzaam de nieuwe standaard
Eind vorig jaar zagen we al steeds nadrukkelijker de voortekenen dat stories de nieuwe standaard zouden worden op social media. Mede door het herhaaldelijk sturen op story-formats door de belangrijke socialmedia-platformen. Ook voor het bedrijfsleven geldt dit.
De bevestiging van deze trend moeten we echter met name zoeken aan de kant van de platformen zelf. Het ene na het andere netwerk lanceert stories of legt er meer nadruk op. Zo is Linkedin begonnen met het uitrollen van haar Stories, lanceert Twitter Fleets, komt Pinterest met Story Pins, introducteert Spotify influencer stories, en is Instagram zelfs al stappen aan het nemen richting een prominentere rol voor Stories in haar app.
- Social media in gaming neemt een vlucht door corona
Gaming en social media gaan hand in hand, zoveel is wel bekend. Gamen, en het online delen van gameplays, heeft door de pandemie een enorme vlucht genomen wereldwijd. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de enorme groei die Twitch doormaakt.
- Micro- en nano influencers winnen terrein
Ook voor influencers, van groot tot klein, is het een rare periode. Hun bewegingsruimte is gedurende corona natuurlijk ook sterk beperkt. Aan de andere kant zijn er meer mensen dan ooit actief online. Onder marketeers zien we al langer een trend waarbij micro- en nano-nfluencers terrein winnen ten opzichte van macro-influencers. Nu zien we die trend ook bij merken. Steeds vaker wordt gekeken naar gerichte sets van micro- en nano-influencers in plaats van het werken met één grote macro-influencer. Het is echter veel te kort door de bocht om de macro-influencer buitenspel te zetten. De engagement ratio’s en het netto-bereik van influencers loopt per persoon enorm uiteen, afhankelijk van de geloofwaardigheid en followerbase van de betreffende influencer
- Chatten via social media
Vanwege corona werd het voor iedereen lastiger om contact te houden met vrienden en familie. In rap tempo sprongen de socialmedia-platformen dan ook in dit gat om aan de behoefte te voldoen. Zo lanceerde Facebook bijvoorbeeld Messenger Rooms, om de concurrentie met Zoom aan te kunnen gaan. Een blijvende ontwikkeling of een tijdelijke trend?
Aan welke trends heb jij wellicht meegedaan?
Vragen of deze blog? Neem dan even contact met ons op!