SEO trends voor 2020 om op in te spelen

Misschien ben je zelf helemaal niet op de hoogte van de mogelijkheden die SEO (Search Engine Optimalization) biedt, toch willen we de trends op dit gebied met je delen. Misschien helpt het je in te zien waarom dit zo belangrijk is om als bedrijf/ondernemer/markt zichtbaar te zijn. 

Met elke update van Google gaat zoekmachine optimalisatie minder over trucjes en manipulatie van het algoritme en meer over het opbouwen van een duurzame relatie met de zoekmachine en haar gebruikers. Ook in 2020 staat het optimaliseren voor de gebruiker en het zo goed mogelijk beantwoorden van de zoekvraag centraal.

Wij brengen je graag op de hoogte van een aantal van de belangrijkste trends op het gebied van SEO.

  1. BERT

Eerst willen we jullie wat meer uitleg geven over de laatste update van Google. BERT betekent Bidirectional Encoder Representations from Transformers. De update is een manier om taal beter te begrijpen en zo de zoekresultaten te verbeteren. BERT draait om het begrijpen van de contextuele relaties tussen woorden en het beter begrijpen van natuurlijke taal. Meer informatie over de technologie achter BERT lees je in dit artikel van Towards Data Science of in de paper die Google er zelf over schreef.

2.  Google blijft marktleider

Google is als meer dan 10 jaar marktleider op het gebied van zoekmachines en er zijn geen aanwijzingen dat dit het komende jaar gaat veranderen. Ook in Nederland staat Google met 95,37% marktaandeel nog steeds helemaal bovenaan.

3. Focus op E-A-T

De kwaliteit en kwantiteit van links zijn altijd een belangrijk middel geweest om de autoriteit van een website te bepalen. Toen Google in de jaren 90 haar zoekmachine lanceerde, was PageRank de belangrijkste ranking factor. Hoog scoren in Google was toen nog heel simpel. Hoe meer links een webpagina ontving, hoe hoger de notering in de zoekresultaten.

Link blijven belangrijk, maar inmiddels is de kwaliteit hiervan belangrijker dan de kwantiteit. Vorig jaar bevestigde Google het belang van backlinks door E-A-T aan de Quality Raters Guidelines toe te voegen. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

4. Nieuwe vormen van structured data

Structured data zijn korte stukjes code die geplaatst worden rondom specifieke content op een pagina. Door deze code begrijpen zoekmachines beter waar een pagina over gaat en hoe deze is opgebouwd. Op het gebied van structured data hebben we het afgelopen jaar twee opvallende veranderingen gezien. De eerste is dat er minder sterren (rich snippets) in de SERP, (oftewel zoekresultatenpagina) staan.

De tweede opvallende verandering is namelijk het tonen van een FAQ en bijbehorende antwoorden. Hierdoor neemt een resultaat maar liefst twee keer zoveel ruimte in. Het valt dus enorm op.

5. Mobiel en desktop resultaten groeien verder uit elkaar

Vanaf 1 juli 2019 is mobile first indexering de standaard voor nieuwe websites. Met mobile first wordt bedoeld dat voornamelijk de mobiele versie van een website wordt gebruikt om de ranking van een pagina te beoordelen. Oude en bestaande websites blijven voor nu op basis van best practises geïndexeerd en gerankt worden en krijgen een melding wanneer de mobile first ready zijn.

Deze keuze wordt niet zomaar gemaakt, tegenwoordig worden zoekopdrachten vaker via een smartphone uitgevoerd dan via een desktop.

6. Voice Search

2019 zou het jaar van Voice Search worden. Echter, bleef de explosieve groei van Voice Search nog even uit. Er wordt in ieder geval wel voorspelt dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 door middel van Voice gedaan wordt.

De gevolgen voor SEO zijn dat longtail zoekwoorden worden vervangen door natuurlijke en hele zinnen.

7. Lokale SEO wordt belangrijker

Mensen zoeken steeds meer op termen als dichtbij en lokaal in combinatie met shorttail zoekwoorden. Dit is o.a. te danken aan de snelle opkomst van mobiel gebruik. Mensen weten beter wat ze willen en/of hoe ze zoekmachines moeten gebruiken om te vinden wat ze willen. Door te focussen op lokale SEO zorg je dat je gevonden wordt zodra jouw doelgroep op zoek gaat naar de diensten of producten die jij verkoopt.

8. De SERP wordt steeds drukker

Google probeert haar gebruikers op de SERP te houden en hun vragen direct te beantwoorden. Bijvoorbeeld in de vorm van een featured snippet. Daarnaast geeft een onderzoek aan dat meer dan 50% van alle zoekopdrachten niet resulteren in een klik.

Nog even de belangrijkste ontwikkelingen in SEO op een rij:

  • Google weet zoekvragen (nog) beter te beantwoorden
  • Focus op kwaliteit
  • Mobiel wordt (nog) belangrijker
  • Google gaat meer vragen direct op de SERP proberen te beantwoorden

Vergeet SEO-trucjes en ga in 2020 voor kwaliteit en een duurzame samenwerking met Google. Investeer voor de lange termijn.

Wat we graag doen: