Drie pijlers die in de socialmedia-marketing cruciaal zijn

Dat social media al tijden voor veel ondernemingen een onmisbaar element van de marketingmix is, is geen verrassing meer. Maar hoe pas je social media als onderneming effectief toe? In dit artikel delen we drie pijlers die volgens experts in socialmedia-marketing cruciaal zijn.

Onderzoekers van de universiteit van Plymouth en Brighton hebben 25 experts in socialmedia-marketing geïnterviewd. Dit onderzoek werd gedaan om te inventariseren wat volgens hen bijdraagt aan een effectieve socialmedia-strategie.

Een effectieve socialmedia-strategie zorgt ervoor dat je relaties opbouwt met (potentiële) klanten, en dat zij een positieve attitude tegenover jouw merk hebben. In het gunstigste geval worden ze zelfs merkambassadeurs en willen ze actief onderdeel uitmaken van jouw merk.

  1. Zorg voor interactie

Allereerst is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er genoeg interactie bestaat tussen jou en je volgers. Zo voorkom je dat je content eenrichtingsverkeer is.

Helaas gaan nog steeds veel bedrijven hiermee de fout in. Ze gebruiken hun socialmediakanalen alleen om informatie of advertenties op hun publiek af te vuren, zonder te luisteren naar wat het publiek te zeggen heeft. Dat is zonde, want je kunt als bedrijf veel waardevolle informatie verzamelen door het gesprek aan te gaan met je volgers op social media.

Twee manieren om interactiviteit te stimuleren zijn community building en storytelling:

  • Community building
    Door middel van community-building maak je je volgers onderdeel van je merk. Door je publiek bijvoorbeeld uit te nodigen om ideeën aan te dragen, feedback te geven en mee te denken stimuleer je het ontstaan van een community rondom je merk. Dat is niet alleen nuttig om mensen aan je merk te verbinden, maar het geeft je als merk ook nieuwe ideeën en inzichten in waar je klanten behoefte aan hebben.
  • Storytelling
    Een tweede manier om interactie te stimuleren is met behulp van storytelling: mensen verrassen met interessante verhalen. En het liefst verhalen waar ze zelf graag deel van uitmaken.
  1. Bouw aan je geloofwaardigheid

De experts waren het er ook over eens dat geloofwaardigheid op social media ontzettend belangrijk is.

  • Hoe betrouwbaar is de informatie die je plaatst?
  • Kom je vervolgens je beloftes ook na?
  • Wat voor intentie zit er achter je posts?
  • Post je alleen maar om te verkopen of om een oprecht gesprek aan te gaan met je volgers?

Het is belangrijk dat je publiek jouw merk als een betrouwbare en oprechte bron ziet. Anders is de kans klein dat je een positieve indruk achterlaat.

Volgens een onderzoek van de Public Institute for Public Relations zijn er een aantal manieren om geloofwaardig over te komen, namelijk:

  • Expertise
    Toon expertise. Social mediagebruikers willen content zien die duidelijk maakt wat de unieke competenties van jouw merk zijn en wat jou anders maakt dan concurrenten. Het is dus goed om te laten zien dat je een leider bent in jouw specifieke branche.
  • Persoonlijke interactie & uitnodigende houding
    Ga voor persoonlijke interactie en een uitnodigende houding. Deze valt eigenlijk deels samen met pijler 1. Door te reageren op volgers en gesprekken met ze aan te gaan zorg je ervoor dat het niet overkomt alsof je je social mediakanalen alleen maar gebruikt om informatie de wereld in te slingeren, maar dat je ook echt luistert naar je publiek. Het is daarbij niet voldoende om vragen te stellen aan volgers of om feedback te vragen. Het is minstens zo belangrijk om hier ook actief op te reageren.
  • Betrouwbaar
    Wees betrouwbaar. Naast de interactie opzoeken en luisteren naar je publiek, is het cruciaal om vervolgens te laten zien wat je met de feedback en ideeën hebt gedaan. Zo laat je als merk zien dat je niet alleen zégt dat je feedback belangrijk vindt, maar dat je ook daadwerkelijk die belofte nakomt. Door eerlijk en transparant te zijn, en door te laten zien hoe je feedback van je doelgroep ter harte hebt genomen, bouw je geloofwaardigheid op.
  1. Infotainment

Wanneer je posts actueel en relevant zijn én je ze op een leuke, doordachte en interessante manier verpakt, zorg je ervoor dat volgers je posts eerder gaan delen en liken. Combineer dus informatieve posts zo veel mogelijk met emoties zoals humor om in te spelen op zowel de informatie- als entertainmentbehoefte van gebruikers.

Je socialmedia-strategie in een notendop

  • Zorg voor voldoende interactie met je publiek, bijvoorbeeld door actief te werken aan het opbouwen van een community of met storytelling. Dus niet alleen maar informatie zenden, maar juist ook ontvangen.
  • Bouw gaandeweg geloofwaardigheid op. Toon je expertise, wees uitnodigend naar je publiek om feedback te geven en ideeën te delen, en laat vervolgens zien dat je ook echt luistert! Dit is vooral voor B2B-bedrijven cruciaal.
  • Strijk een gezonde balans op tussen entertainment en informatie. Het moet natuurlijk wel bij je merkidentiteit passen, maar in de regel zijn alleen maar grappige berichten of alleen maar serieuze informatieve berichten een no-go. Zorg dus dat er in ieder geval iets van balans in zit. Wel is het zo dat je als B2B-bedrijf beter uit bent om meer richting het informatieve te focussen. Alhoewel wat luchtigheid zeker niet verkeerd is.

Bron: https://www.frankwatching.com/archive/2020/06/05/social-media-strategie/

Wat we graag doen: