De toegevoegde waarde van storytelling!

Het geven van de juiste informatie en het delen van relevante en boeiende ervaringen door klanten is één van de beste marketing- communicatiestrategieën. Storytelling is een inspirerende communicatiemethodiek die mensen met elkaar verbindt. Het zorgt voor openheid, vertrouwen en verbondenheid tussen alle betrokken partijen.

Mensen zijn onzeker in een koopproces over de beslissing die ze moeten nemen: is dit het juiste merk, product of de beste dienst? We kijken daarom graag naar acties van gelijkgestemden en lezen de reviews. Organisaties die zich richten op het creëren van deze ervaringen, profiteren doorgaans van voordelen die concurrenten niet hebben.

Desondanks zijn boeiende klantervaringen en loyaliteit nog steeds een grote uitdaging voor de meeste merken. Afspraken nakomen, bereikbaar zijn via de diverse kanalen en fouten op een vriendelijke manier oplossen; dit soort zaken moet je natuurlijk op orde hebben. Daarmee maak je echter geen verschil, klanten verwachten namelijk niet anders.

Bij storytelling zijn twee zaken belangrijk:
– Wat is het verhaal van het bedrijf? Maak dit kenbaar bij de klant.
– Worden de beloftes ook daadwerkelijk waargemaakt?

Klanten zijn continu op zoek naar informatie over jouw onderscheidende product of dienst en willen op elk moment toegevoerde waarde ervaren. Vinden ze het niet bij het ene merk, dan kijken ze verder naar een merk die dat wel biedt. Gevonden? Dan is het een geweldige manier om vertrouwen te winnen en klanten voor langere tijd te binden.

De perceptie van de klant

Het laatste stuk van storytelling (de perceptie van de klant) wordt steeds belangrijker. Klanten lezen ervaringen, zoals reviews, sterrenwaarderingen of aanbevelingen om te bepalen of het bedrijf de juiste keuze is.

Het is van belang om klanten onderdeel te maken van het verkoopproces. Hoe meer inzicht je hebt in wat er leeft rondom jouw business, hoe beter je klanten kunt begeleiden in het aankoopproces. De andere factoren komen dan vanzelf en daarmee worden klanten fans van jouw merk. En daar doen we het toch voor?

Hoe past u storytelling toe binnen uw bedrijf? Geeft u uw klanten een kijkje binnen het bedrijf? En schat u de reviews van uw klanten op waarde?


Wat we graag doen: