Op 30 juni lanceerde Instagram hun nieuwe videoplatform IGTV vol met nieuwe mogelijkheden. Zowel in de reguliere Instagram-app als in een speciale IGTV-app kan je nu langere verticale video’s delen met (potentiële) volgers.
1. Verticale video’s: actueel, echt en gebruiksvriendelijk
Het verschil tussen YouTube en Instagram is dat IGTV echt gemaakt is voor verticale video’s en op YouTube juist alleen horizontale video’s te vinden zijn.
IGTV spoort met verticale video’s juist aan om de wat minder professionele video’s te delen. Het moet echter en actueler zijn.
2. Samenwerken met influencers
Het platform is opgezet om het leven van influencers en vloggers te volgen. Voor veel ondernemers is het wellicht een grote stap om te beginnen met IGTV, maar je kan altijd een samenwerking aan gaan met een influencer.
3. Onbeperkt content uploaden
Reguliere gebruikers kunnen een video van max. 10 minuten delen en grotere accounts zelfs van max. 1 uur. Bij iedere video kan je een titel en omschrijving toevoegen, waardoor de video goed te vinden is. Ook kan je in de omschrijving een link delen, waardoor je mensen naar jouw website kan trekken.
4. Nieuwe doelgroep bereiken
Kijkers kunnen op video’s reageren, ze liken en ze delen via Instagram direct. Als een kijker je volgt op IGTV, volgt diegene automatisch ook je reguliere account. Op deze manier kan de naamsbekendheid je onderneming vergroot worden.
5. Nieuwe advertentiemogelijkheden
Op dit moment zijn er nog geen advertentiemogelijkheden op IGTV, maar de kans dat dit uiteindelijk wordt toegevoegd, is groot.
6. Interessante inzichten verkrijgen
Het moment waarop de kijker afhaakt en dus verder swipet, is terug te vinden in de ‘drop-off graph’ in je IGTV Anlaytics. Ook vind je hier je audience retention rate, hierbij zie je de hoeveelheid mensen die je video hebben afgekeken. Daarnaast krijg je natuurlijk ook inzicht in het aantal likes, comments en views.