6 essentiële tips voor voice marketing

Interactie via spraaktechnologie is eigenlijk een term die nog weinig wordt gebruikt. Toch wordt er dagelijks gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Siri om zo meer informatie te verkrijgen. Maar op welke mogelijke manier(en) kunnen marketeers meegaan in deze ontwikkeling? We hebben 6 tips over voice marketing.

1. Geen reden voor paniek
Voice marketing is nog niet hetgeen dat het meeste aandacht krijgt onder de marketeers. De meeste aandacht gaat nog altijd uit naar kunstmatige intelligentie en personalisatie. Je hebt dus zeker nog de tijd om na te denken over de beste voicestrategie.

2. Maar zit niet stil
Om terug te komen op puntje 1 is de spraakbesturing toch enorm gegroeid sinds de introductie van Siri. Met name in de leeftijdsgroep van 18 – 34 jaar wordt dit veel gebruikt om bepaalde dingen op te zoeken. Kortom, we kunnen hier niet omheen.

3. Geef prioriteit aan merkoptimalisatie voor gesproken zoekopdrachten
Kies voor het optimaliseren van gesproken zoekopdrachten en wel om twee redenen:

  • Bij spraakgestuurd zoeken komt er maar 1 resultaat, terwijl je via de browser gelijk een aantal zoekresultaten hebt.
  • Een gesproken zoekopdracht is geformuleerd als vraag, terwijl de zoekopdracht via de browser gebaseerd zijn op keywords.

4. Verdiep je in hoe consumenten zoeken
Drie van de vier mensen die in het bezit zijn van slimme apparaten praat daar wekelijks tegen. De meeste vragende woorden die worden gebruikt zijn: wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe. Wanneer je deze vragen beantwoordt in je webproperties, zal je stijgen in de lijst met zoekresultaten.

5. Bereid je voor op de strijd
Het gaat erom spannen wat uiteindelijk het dominante spraakgestuurde ecosysteem wordt. Momenteel gaat Alexa aan de top, maar Google Assistent gaat ook hard en kan door middel van de Google Home-apparaten in 2020 aan de top staan.

6. Personaliseer en wees voorbereid
De mate van personalisatie en relevantie bij voice marketing wordt net zo verwacht als bij andere kanalen. Er moet rekening worden gehouden met persoonlijke voorkeur en aankoopgeschiedenis wanneer een klant via spraakopdracht om productaanbevelingen vraagt. Om dit te realiseren is het van belang om inzicht te hebben in de consumentenprofielen via alle kanalen.

 

Wat we graag doen: